I henhold til risikobekendtgørelsen skal virksomheder med særligt store oplag af visse, farlige stoffer kortlægge risici og redegøre for konsekvenser af uheld med disse stoffer. På baggrund af dette skal virksomhederne redegøre for og beskrive deres foranstaltninger mod store uheld med konsekvenser på og udenfor virksomheden. Risikobekendtgørelsen stiller krav til både risikovirksomhederne og de involverede myndigheder, specielt politi, beredskab (brandvæsen og Beredskabsstyrelsen), Arbejdstilsynet og miljø- og planmyndigheden.
Du får:
- En gennemgang af lovgivningen, dens opbygning og metoder,
- Viden om fareidentifikation, risikovurdering og de redegørelser, som virksomhederne skal kunne fremlægge for risikomyndighederne.
- Indblik i de enkelte myndigheders arbejdsområde, principperne for fareidentifikation, opstilling af scenarier, risikovurdering og de fælles risikotilsyn.
For politi og beredskab er der et særligt spor med introduktion til jeres roller som risikomyndighed og arbejdet vedr. øvelser og praktisk indsats.
For miljø- og planmyndigheden er der et spor, som går i dybden med risikovurderingsmetoderne, beregning og acceptkriterier.
Gennem øvelser trænes roller og samarbejdsflader, lovgivning, risikovurderingsmetoder, planforhold og indsats ved uheld.
Efter kurset er du ikke ”verdensmester” i risikoarbejdet, men du har fået åbnet for et svært tilgængeligt sagsområde og fået et grundlag at komme videre på.
(Dette kursus holdes typisk en gang om året).