Hjem / Om os / For undervisere / Øvelser til bedre læring
Det siger sig selv, at det er vigtigt, at man lærer noget, når man deltager i Ferskvandscentrets kurser. Men hvordan sikrer man læring – og hvad kendetegner egentlig god undervisning, der virker?
Det vigtigste svar er selvfølgelig gode undervisere! Vi lærer ikke alle ens, og man skal som underviser forstå, at kursisterne kan foretrække forskellige læringsstile. Vi støtter vores undervisere i at arbejde med alternative læringsrum og involverende øvelser. Motivation og involvering kan ofte understøttes med små enkle øvelser.
Vi giver her et par eksempler.
Denne øvelse er god, når man skal fortælle hinanden noget. Den kan bl.a. bruges til erfaringsudveksling om et konkret emne, introduktion og evaluering.
Modificeret fra: Bedre møder med Cooperative Learning, Åse Bille Jensen og Susanne Nygaard, 2011, Forlaget Dafolo.
Kursisterne skal stille sig på linje ud fra de kriterier, som underviseren giver.
Kriterierne kan være:
Hvis man vælger at stille kursisterne op efter deres erfaring, så får man samtidig viden, som kan bruges til at danne grupper til gruppearbejde efter.
Modificeret fra: Bedre møder med Cooperative Learning, Åse Bille Jensen og Susanne Nygaard, 2011, Forlaget Dafolo.
Denne øvelse giver mulighed for at finde ideer, forslag eller viden, man er enig/fælles om. Den kan også bruges til at finde fælles forventninger til et kursus. Fordelen er, at alle først formulerer egne tanker, inden der startes på fællesdelen.
Kursisterne kan evt. skrive deres egne tanker på separate stykker papir, hvis det er grænseoverskridende at stave/skrive i fuld offentlighed.
Generelt taler vi for meget, og det dæmmer denne øvelse op for. Samtidig sætter øvelsen fokus på, hvorfor kursisterne skal lytte til dig. Fra start melder du ud, hvor længe du vil tale (10-15 min) – og hvad, kursisterne særligt skal lægge mærke til. Sæt evt. et stopur til, så du holder tiden.
Når du har talt færdig, så skal kursisterne have tid til at skrive ned. Derefter taler de med sidemanden. Lav gerne en fælles opsamling til sidst.
Denne øvelse er god, hvis du f.eks. skal opsummere kendt stof, komme med et oplæg til diskussion, eller kommer med et provokatorisk indlæg.