Læring, du kan bruge til noget

1. juni 2022

Et kursus giver først rigtig god værdi, hvis den nye viden efterfølgende bliver anvendt. Det siger sig selv. Derfor har vi på Ferskvandscentret naturligvis stort fokus på at sikre læring – noget, der både kan inkludere frisk luft og høj grad af involvering.

Suna Rokkjær

Af Suna Rokkjær, kursusudvikler på Ferskvandscentret

Du kender det måske: Du er afsted på et relevant kursus, du har glædet dig længe til at få nye kompetencer, og du er topmotiveret for at omsætte din nye viden i din hverdag efterfølgende. Når du kommer tilbage på din arbejdsplads, overhaler dine opgaver imidlertid dine gode intentioner, og du får ikke bragt alle dine nyerhvervede kompetencer til torvs.

Det er så ærgerligt!

Derfor er det vigtigt for os, at du som kursist oplever, vores fokus ikke blot er på indholdet af det, du skal lære, men også på måden, du lærer det på. Så din hverdag bliver bragt ind i det faglige stof på kurset, og du får anvendelsesorienterede nye måder at tilgå dit arbejde på. Med udgangspunkt i dine egne specifikke udfordringer, så der på den måde er kort vej mellem det nye og det gamle, og det dermed bliver nemmere at integrere.

Frisk luft og involvering
Jeg er uddannet biolog og har tidligere arbejdet som gymnasielærer, hvorfra jeg ved, hvad der virker bedst i forhold til at huske det lærte. Ikke, at jeg sammenligner vores kursister med gymnasieelever – men teknikkerne kan godt overføres!

Forskning viser nemlig, at det generelt er de færreste af os, der lærer bedst ved at sidde ned på en stol i otte timer og lytte til envejskommunikation fra en underviser. Koncentrationen falder helt automatisk efter 20-30 minutter, hvis ikke hjernen bliver aktiveret på en ny måde, enten ved fysisk aktivitet eller involvering i form af øvelser. Og det gælder både på vores praktiske kurser og vores mere teoritunge af slagsen, fx med kompliceret lovstof.

Det ved vi – og det ved vores mange undervisere, der som specialister inden for deres felt er klar over, at meget af deres viden vil være nyt for kursisterne og derfor skal serveres på det rette niveau. Med den rette mængde af pauser og erfaringsudvekslinger, eventuelt under en gåtur i vores skønne naturomgivelser, akvarium eller dyrepark.


Og måske kan det virke banalt og spild af god kursustid at strække ben og lave to-minutters vejrtrækningsøvelser, men det forbedrer hjernens evne til at optage ny viden markant. Så det er bare med at snøre skoene og følge med!

Den bedste feedback
Vi beder alle kursister evaluere udbyttet efter endt kursus, så vi kan fintune og på den måde få nye input til, hvad der rører sig på de områder, vi understøtter. Måske er der en ny, relevant case, der skal med i næste kursus. Eller det faglige fokus skal rykkes en smule – fx i forhold til klima, hvor der sker meget nyt i øjeblikket. Jeg har også for vane at sende en mail efter endt kursus til deltagerne for at minde om at anvende den nye viden, da det er min erfaring, at der nogle gange bare skal et lille skub til.

Når jeg så afvikler helt nye kurser, vi ikke tidligere har udbudt, er det altid med en vis ekstra spænding. Er underviserne de rette? Forløber dialogen som forventet? Er kursisterne engagerede, og får de det med, de har brug for?

Heldigvis har jeg efterhånden prøvet det så mange gange, at jeg har en veludviklet fornemmelse af, hvad der skal til for at sammensætte et solidt program.

I marts havde vi fx premiere på et helt nyt kursus om klimalavbundsprojekter – det første af en række, da det er et højaktuelt tema i de fleste kommuners indsatsplaner for grøn omstilling. Efterfølgende fik jeg en mail fra kursusdeltager Jan Søndergaard, Naturstyrelsen, der kvitterede med udsagnet:

– Jeg bruger indholdet hver dag!

Større ros findes der ikke i min verden. Tak Jan!

Nysgerrig efter mere?

Find flere artikler her

Vil du have de rette kompetencer til at varetage driften af renseanlæg? Så er uddannelsen som spildevandsoperatør vejen, du skal gå. Vi afholder et ekstra grundkursus i 2025, så endnu flere kan få et godt udgangspunkt for uddannelsen.
Vi søger ny kollega til KURSUS. Ansøgningsfrist 1. november 2024. Primært med opgaver indenfor vandløbsområdet, særligt knyttet til vandløbsteknikeruddannelsen. Ansættelse pr. 1. januar 2025.