Hjem / Om os / Medarbejdere / Annette Vesterager
Annette Vesterager er uddannet miljøtekniker og har gennem sin mangeårige ansættelse ved Ferskvandscentret oparbejdet et solidt indblik i størstedelen af vores kurser.
Arbejder du ved en forsyningsvirksomhed, og har du før været på kursus hos os, så har du med meget stor sandsynlighed mødt Annette!
Hun har arbejdet ved Ferskvandscentret i mange år og brænder særligt for forsyningssektoren, både set fra vandselskabernes og myndighedernes perspektiv.
Annette har ansvar for en del af de kurser, der hører til spildevandsoperatør– og afløbsoperatøruddannelserne, og for mange af de øvrige kurser inden for spildevand og afløb.
På de årlige pumpetræf og rottetemadage har deltagerne nydt godt af Annettes evner til at sikre gode rammer for netværk og relationsopbygning.
Hun har et solidt indblik i de myndighedsmæssige rammer og sikrer, at vi har kurser, der dykker ned i snitfladerne mellem kommuner og vandselskaber.
Sidst, men ikke mindst, arbejder Annette med en række vigtige kurser for miljøsagsbehandlere ved kommuner.
Har du input og ønsker til kurser inden for forsyningsområdet inkl. myndighedssiden, fx om:
…så tag gerne kontakt til Annette.
Kontakt også Annette, hvis du har interesse i et skræddersyet bestillingskursus, eller hvis du har brug for rådgivning om, hvilke kurser der vil være de rigtige for dig eller dine medarbejdere.
4. september 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:30 | Velkomst, præsentation og forventninger |
Annette Vesterager og Louise Bjerregaard Madsen | |
10:00 | Regelgrundlaget for udledning af miljøfarlige stoffer til vandmiljøet via spildevand |
- Lovgrundlag - Grundprincipper i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav m.v. - Udledninger omfattet af bekendtgørelsen - Regnbetingede udledninger - Omfattede stoffer, herunder implementering af direktivet om miljøkvalitetskrav - Hvor findes miljøkvalitetskrav og forslag til miljøkvalitetskrav? - Fremtidige miljøkvalitetskrav, herunder de miljøfarlige stoffers rolle i vandplanerne |
|
Maria Benavent | |
10:45 | Kaffepause |
11:00 | Regelgrundlaget for udledning af miljøfarlige stoffer til vandmiljøet via spildevand, fortsat |
- Ansøgning om udledning (indhold) - Udledninger uden betydning for opfyldelse af miljøkvalitetskrav - Håndtering af situationer, hvor der ikke findes et miljøkvalitetskrav - Fastsættelse af vilkår for udledning, herunder kontrolregel og egenkontrol - Revurdering af eksisterende tilladelser |
|
Maria Benavent | |
11:45 | Opsamling og spørgsmål til bekendtgørelsen |
Maria Benavent og Louise Bjerregaard Madsen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Lovkrav til og behandling af ansøgning om udledningstilladelse og godkendelse og revurdering af direkte udledninger |
- Lovgivningen - Behandling af en ansøgning - Fastsættelse af krav og kontrolkrav - Vilkårsformulering - Blandingszoner - Vurdering bag fastsættelse af vilkår - Revurdering - Udledning af MFSér uden miljøkvalitetskrav - Løbende cases/spørgsmål til deltagerne |
|
Louise Bjerregaard Madsen | |
14:00 | Pause |
14:15 | Lovkrav til og behandling af ansøgning om udledningstilladelse og godkendelse og revurdering af direkte udledninger, fortsat |
Louise Bjerregaard Madsen | |
15:00 | Kaffe/kage pause |
15:30 | Lovkrav til og behandling af ansøgning om udledningstilladelse og godkendelse og revurdering af direkte udledninger, fortsat |
- Med udgangspunkt i en konkret meddelt udledningstilladelse, som kursisterne har fået udleveret på forhånd, vil der på kurset være gennemgang af vilkår og vurderinger i en meddelt udledningstilladelse ift. om den lever op til Bek. 1433 med tilhørende diskussion af, hvordan det er muligt for den konkrete case at leve op til bek. 1433. | |
Louise Bjerregaard Madsen | |
16:30 | Fra ansøgning til godkendelse, vurderinger bag |
Louise Bjerregaard Madsen | |
18:00 | Middag |
20:30 | Øl/vand i dråben |
5. september 2024 | |
08:00 | Opsamling og spørgsmål |
08:30 | Fra ansøgning til godkendelse, vurderinger bag fortsat, samt gennemgang af bl.a. hvornår der skal anmodes om at blive udarbejdet et nyt miljøkvalitetskrav, samt opgaver heri |
Louise Bjerregaard Madsen | |
10:15 | Pause |
10:30 | Case med fortyndingsberegning i vandløb |
Louise Bjerregaard Madsen | |
11:15 | Opsamling på Case |
Louise Bjerregaard Madsen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Håndtering af tilladelse til overløb |
Case omkring overløbssager | |
Gitte Normand Andersen | |
13:45 | Hvordan griber ansøger ansøgningsprocessen an? |
LBEK1433/1625(Kunstgræs, PFAS forurening af bassin mv.) | |
Heidi Marie Wiborg Heeschen | |
14:30 | Udledningstilladelsen for ReWater |
Gitte Normand Andersen | |
15:00 | Evaluering med kaffe/kage |
Louise Bjerregaard Madsen og Annette Vesterager | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Specialkonsulent Louise Bjerregaard Madsen, Miljøstyrelsen • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Teamleder/Geolog Gitte Normand Andersen, Aarhus Kommune • Specialkonsulent/Vandforsyning Maria Benavent, Miljøstyrelsen • Kemiingeniør Heidi Marie Wiborg Heeschen, Odense Kommune • Specialkonsulent Louise Bjerregaard Madsen, Miljøstyrelsen • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
16. september 2024 | |
08:30 | Registrering, kaffe og rundstykker |
09:00 | Velkomst og præsentation af program |
Annette Vesterager | |
09:15 | Introduktionen til dagen |
- Introduktion af rammerne og hvad vi gør herfra.... | |
Iben Serup Hjøllund og Anja Thrane Hejselbæk Thomsen | |
09:45 | Lokalplaner - hvad skal vi være opmærksomme på? |
Processer og hvad skal vi igennem - Hvad er processen i dag og hvad er processen i fremtiden? - Lokalplanen, spildevandsplanen, kommuneplanen mm. - Udledningstilladelse - Ansøgning om udledningstilladelse |
|
Anja Thrane Hejselbæk Thomsen, Iben Serup Hjøllund og Henriette Soja | |
10:45 | Pause |
11:00 | Gennemgang af den praktiske betydning af de seneste afgørelser |
- hvordan ændrer det rammerne ? | |
Henriette Soja | |
12:30 | Frokost |
13:15 | Gennemgang af tillladelse fra Silkeborg |
Hvad er gjort for at leve op til afgørelserne ift. - Hydraulik - Kemi - Biologi |
|
Iben Serup Hjøllund, Sara Egemose og Anja Thrane Hejselbæk Thomsen | |
14:30 | Pause |
14:45 | Oplæg og cases fra salen |
Anja Thrane Hejselbæk Thomsen, Henriette Soja og Iben Serup Hjøllund | |
15:45 | Opsamling og afslutning (incl. kaffe/kage) |
Iben Serup Hjøllund, Anja Thrane Hejselbæk Thomsen og Annette Vesterager | |
16:00 | Tak for i dag |
Kursusledelse
Undervisere
• Biolog Sara Egemose, Syddansk Universitet • Jordbrugsteknolog Iben Serup Hjøllund, Silkeborg Kommune • Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab • Civilingeniør Anja Thrane Hejselbæk Thomsen, WSP Danmark A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
17. september 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenmad |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager, Ivan Vølund og Ole Nicolajsen | |
10:00 | Vedligeholdelsessystemer |
- Generelt plus visning af et vedligeholdelsesprogram | |
Ivan Vølund | |
11:00 | Pause |
11:15 | SRO overvågning |
Jesper Trelborg | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Brug af data i praksis fra SRO og VH systemer |
- Regnmålere, myndigheder m.m. | |
Ole Nicolajsen | |
14:30 | Kaffe/kage bord plus rundvisning i Aqua for at se deres pumper |
Morten Vissing | |
16:00 | Drifts- og energioptimering |
Karsten Egebjerg Pedersen | |
18:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand |
18. september 2024 | |
08:00 | Opsamling fra dag 1 |
- Hvor finder jeg informationerne? - Læringsmateriale/håndbøger/film om reparationer |
|
Ivan Vølund | |
08:30 | Udskiftning eller reparation? |
Ivan Vølund | |
09:45 | Forebyggende vedligehold |
Ivan Vølund | |
10:45 | Pause |
11:00 | Forståelse for det samlede system |
- Inkl. fejlfinding og årsanalyse | |
Ivan Vølund | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Trykledninger |
Ivan Vølund | |
14:00 | Ekskursion til Silkeborg Forsyning og hvad de gør ved oppumpningsbrønde, hvor betonen er tæret, inkl. kaffe/kage |
Patrik Lohse | |
16:00 | Tryksatte systemer |
- Traditionel og vakumsystemer | |
Ole Nicolajsen | |
17:00 | Pause |
17:15 | Fortsættelse af tryksatte systemer |
- Fordele og ulemper for driften herunder svovlbrinte | |
Ole Nicolajsen | |
19:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand |
19. september 2024 | |
08:00 | Opsamling fra dag 2 |
- Samarbejde på tværs af forsyninger og forsyningsarter | |
Ole Nicolajsen | |
08:30 | Materialevalg, vibrationer og revner |
Ove Fjordmand | |
10:30 | Driftssikkerhed |
- Overløb, risikovurdering, beredskab og vagtordning | |
Ole Nicolajsen | |
11:30 | Frokost |
12:30 | Renovering af pumpestationer |
Ivan Vølund | |
15:00 | Evaluering af kurset og efterfølgende kagebord |
Ivan Vølund, Ole Nicolajsen og Annette Vesterager | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Afsnitsleder Ole Nicolajsen, Aalborg Kloak A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
Undervisere
• Projektleder Karsten Egebjerg Pedersen, EnviDan A/S • Country Manager Ove Fjordmand, Sulzer Pumps Denmark A/S • Projektleder Patrik Lohse, Silkeborg Forsyning A/S • Afsnitsleder Ole Nicolajsen, Aalborg Kloak A/S • Jesper Trelborg, Dansk Miljø & Energistyring A/S • Zoolog og udstillingsleder Morten Vissing, AQUA • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
24. september 2024 | |
09:00 | Ankomst, kaffe, te og brød |
09:15 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager, Christian Dahl Jacobsen og Henriette Soja | |
09:30 | Tilslutningstilladelser |
- Krav til ansøgning - Indhold i tilslutningstilladelsen - Vurdering af stoffer, ABC-listen og dem der ikke står på listen - konkrete eksempler - Eksempel på en spildevandstilladelse |
|
Christian Dahl Jacobsen | |
10:30 | Pause |
10:45 | Overblik over reglerne om afledning af spildevand |
- Lovgrundlaget: miljøbeskyttelsesloven og spildevandsbekendtgørelsen - Vejledning nr. 2/2006 om tilslutning af industrispildevand til offentlige anlæg - Spildevandsvejledningen nr. 28/2018 til bekendtgørelse om spildevandstilladelser m.v. efter miljøbeskyttekseslovens kapitel 3 og 4 |
|
Henriette Soja | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Udarbejdelse af vilkår og egenkontrol |
- Spildevandsteknisk beskrivelse og vurdering - Begrundelse for vilkår - Formulering og egenkontrol af vilkår |
|
Christian Dahl Jacobsen og Henriette Soja | |
14:15 | Pause |
14:30 | Gruppearbejde. Formulering af vilkår og egenkontrol med udgangspunkt i vejledningen |
Christian Dahl Jacobsen | |
15:30 | Kaffe, te og kage i dråben |
16:00 | Fremlæggelse af gruppearbejde og diskussion |
Christian Dahl Jacobsen | |
17:00 | Pause |
17:15 | Gruppearbejde: Arbejdet med at udarbejde tilslutningstilladelsen |
- Hvad skal der bruges for at lave tilladelsen? Opsætning, Lovgivning - Retsbeskyttelse og høringen - Mere om påbud om ændring af vilkår i en spildevandstilladelse |
|
Christian Dahl Jacobsen og Henriette Soja | |
18:30 | Middag |
19:30 | Fremlæggelse og diskussion af gruppearbejde |
21:00 | Aftenservering og socialt samvær |
25. september 2024 | |
08:00 | Miljøjura |
- Generelle krav til afgørelserne - Hvordan træffes rigtige og lovlige afgørelser? |
|
Henriette Soja | |
09:15 | Pause |
09:30 | Miljøjura, fortsat |
- Gennemgang af udvalgte sager, herunder sager fra kursisterne | |
Henriette Soja | |
10:30 | Pause |
10:45 | Udledningstilladelse til renseanlæg i praksis |
- Fra målsætning til udlederkrav, tilladelse og vilkår - Eksempler og centralisering af spildevand |
|
Christian Dahl Jacobsen | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Udledningstilladelse til renseanlæg i praksis, gruppeopgaver |
Christian Dahl Jacobsen | |
15:00 | Kaffe, kage, evaluering og afslutning |
Annette Vesterager, Christian Dahl Jacobsen og Henriette Soja | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Konsulent/Biolog Christian Dahl Jacobsen, Energinet.dk • Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Konsulent/Biolog Christian Dahl Jacobsen, Energinet.dk • Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab
26. september 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenmad |
09:20 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager og Ole Mark | |
09:45 | Klimaændringer i Danmark - Hvad forventer vi? |
- Hvilke scenarier er der og hvordan er de fremkommet? - Hvilke effekter er de vigtigste? - Hvordan finder du den relevante information? - Klimaatlas, SVK, inkl. valg af scenarie til formålet |
|
Karsten Arnbjerg-Nielsen | |
10:15 | Love og regler mht. klimatilpasning i Danmark |
- Indflyvning til klimatilpasning i Danmark - et historisk perspektiv - Serviceniveaubekendtgørelse - Spildevandskomiteens skrifter (27, 28, 29, 30, 31) - Lovgivning om finasiering af klimatilpasningInkl. skrift 31 |
|
Birgit Paludan | |
11:15 | Pause |
11:30 | Beregninger af effekter af klimaændringer |
- Valg af input (regn, vandstand m.m.) - Valg af modelniveau - Analyse af hele vandets kredsløb for klimaændringer (Klimakogebogen) |
|
Ole Mark | |
12:00 | Bestemmelse af klimatilpasningstiltag |
- Principper for opgørelse af skader fra f.eks. oversvømmelser og hvordan de kan bruges til at bestemme egnede klimatilpasningstiltag vha cost-benefit analyser | |
Karsten Arnbjerg-Nielsen | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Klimatilpasning i praksis |
- Oplæg til diskussion af serviceniveaubekendtgørelsen baseret på "Eksempel 1 i vejledningen til serviceniveaubekendtgørelsen | |
Birgit Paludan | |
14:30 | Kaffe og kage pause |
15:00 | Klimatilpasning i praksis |
- Fælles diskussion af udfordringer hos kursusdeltagerne og erfaringsudveksling | |
Birgit Paludan, Karsten Arnbjerg-Nielsen og Ole Mark | |
16:15 | Evaluering |
Ole Mark og Annette Vesterager | |
16:30 | Kurset er slut |
Annette Vesterager og Ole Mark |
Kursusledelse
• Innovationschef Ole Mark, Krüger A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Professor Karsten Arnbjerg-Nielsen, Rambøll A/S • Innovationschef Ole Mark, Krüger A/S • Afdelingsleder Birgit Paludan • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
2. oktober 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenmad |
09:20 | Velkomst og fælles præsentation |
Annette Vesterager, Bettina Precht Simonsen og Camilla Rosenkrantz Schrold | |
09:45 | Hvorfor skal forsyningerne arbejde på at reducere CO2 udledningen? |
- Hvor stort er kloak- og klimaprojekternes klimaudledning typisk? - Må Forsyningerne investere ekstra i mere bærdygtige anlægsprojekter? |
|
Camilla Rosenkrantz Schrold og Bettina Precht Simonsen | |
10:00 | Materialernes klimaaftryk og muligheder for at reducere CO2 udledningen gennem valg af materialer |
- Lær at bruge EPDér til at kunne vurdere produkternes miljøpåvirkning - Eksempler på hvordan valg af forskellige materialer som rør, brønde og bygværker påvirker projekternes CO2 udledning |
|
Bettina Precht Simonsen | |
10:45 | Pause |
11:00 | Overskudsjord samt råstoffernes klimaaftryk og muligheder for at reducere CO2 udledningen gennem modtagepladser og lokale nyttiggørelsesprojekter |
- Hvordan Næstved Spildevand (Envafors) lykkes med at genanvende jord og materialer fra kloakprojekter ved hjælp af forsyningens modtageplads - Hvordan et nyt kommunalt nyttiggørelsesprojekt skaber plads til at indbygge overskudsjord indenfor kommunen samtidig med at der udvikles et nyt rekreativt område |
|
Tenna Charlotte Weber Olsson | |
11:45 | Klimaaftryk fra entreprenørens maskiner og hvilke muligheder der er for at reducere CO2 udledningen gennem valg af maskiner |
- Hvor meget disel bruger entreprenørens maskiner i typiske kloak- og klimaprojekter i dag og hvilke potentialer er der i at anvende emissionsfrie maskiner? - Hvilke alternativer er der til diseldrevne maskiner og hvad kræver det at bruge disse? |
|
Kamilla Mercedes Kuld | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Grønne krav i udbud - hvad siger juristen? |
- Hvilke krav skal og må forsyningerne stille i henhold til tilbudsloven og udbudsloven? - Udfordringer og muligheder for at sætte nye mindstekrav på materialer - Eksempler på evalueringskriterierne, prismodeller og sideordnede tilbud i entrepriseudbud |
|
Thomas Grønkær | |
14:30 | Kaffe og kage pause |
15:00 | Grønne krav i udbud - eksempler og erfaringsudveksling |
Med udgangspunkt i eksempler fra forsyningsbranchen drøfter vi hvordan "grønne krav" kan indarbejdes på en god og lovlig måde | |
Camilla Rosenkrantz Schrold | |
15:45 | Afslutning og evaluering |
Bettina Precht Simonsen, Camilla Rosenkrantz Schrold og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Projektingeniør Camilla Rosenkrantz Schrold, EnviDan A/S • Projektleder Bettina Precht Simonsen, KLAR Forsyning A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• |Advokat • Grønkær|Thomas|SIRIUS advokater Thomas Grønkær • Bæredygtighedsansvarlig Kamilla Mercedes Kuld, NORDKYSTEN Entreprenørfirmaet A/S • Seniorprojektleder, Naturgeograf Tenna Charlotte Weber Olsson • Projektingeniør Camilla Rosenkrantz Schrold, EnviDan A/S • Projektleder Bettina Precht Simonsen, KLAR Forsyning A/S
3. oktober 2024 | |
08:30 | Ankomst og morgenbuffet |
09:00 | Velkomst og gensidig præsentation |
Peter Bassø Duus og Annette Vesterager | |
09:30 | Regn, servicemål, miljømål og grønne byer |
- Hvad kan LAR? - Eksempler på LAR |
|
Peter Bassø Duus | |
10:30 | LAR i lokalplanen |
Lars Hede Hansen | |
11:30 | Pause |
11:45 | LAR som hydraulisk element i vandbalance |
- Hvordan regner vi på LAR? - Regneøvelser |
|
Peter Plejdrup Poulsen | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Nedsivningstilladelser |
- Hvad skal vi være opmærksomme på når vi giver tilladelser - Lovgivning på området - Eksempler på krav og udfordringer. |
|
Nikolaj Kruse Christensen | |
14:45 | Kaffe og kage pause |
15:00 | Muld og filtermuld – hvor godt renser det? |
- Hvor godt renser det? | |
Jes Vollertsen | |
15:45 | Øvelser med LAR-toget |
- Principper i hht. tagvand og regnvand | |
Peter Bassø Duus | |
16:45 | Afrunding og evaluering |
Peter Bassø Duus og Annette Vesterager | |
17:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Chefrådgiver Peter Bassø Duus, WSP Danmark A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Geolog Nikolaj Kruse Christensen, Aarhus Kommune • Chefrådgiver Peter Bassø Duus, WSP Danmark A/S • Biolog Lars Hede Hansen, Vejle Kommune • Projektleder Peter Plejdrup Poulsen, WSP Danmark A/S • Professor Jes Vollertsen, Aalborg Universitet
7. oktober 2024 | |
09:00 | Ankomst og kaffe |
09:15 | Velkomst, præsentation af program og hinanden |
Annette Vesterager og Brian Rosenkilde | |
09:45 | Udledningstilladelser - Forvaltningsrettens betydning |
- Sagsbehandlingsregler - Forvaltningsretlige grundsætninger - Praksis fra domstole og nævn |
|
Henriette Soja | |
10:45 | Kaffe og te |
11:00 | Fortsættelse af Udledningstilladelser - Forvaltningsrettens betydning |
- Sagsbehandlingsregler - Forvaltningsretlige grundsætninger - Praksis fra domstole og nævn |
|
Henriette Soja | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Tilladelser til regnbetingede udledninger |
- Karakteristika ved regnbetingede udledninger - Relevante vilkår - Hvor kan vi finde data? PULS, Miljøgis (vandplaner) |
|
Bo Skovmark | |
14:15 | Pause (forberedelse til afgang) |
14:30 | Afgang til besigtigelse (kaffe og kage medbringes) |
Bo Skovmark, Brian Rosenkilde, Christian Holm og Iben Serup Hjøllund | |
16:30 | Forventet hjemkomst |
16:45 | Case, trinvis gennemgang af en simpel udledningstilladelse |
Med udgangspunkt i det besigtigede anlæg og dagens afholdte program, gennemgås en ansøgning. I grupper diskuteres og formuleres betragtninger og vilkår som ligger til grund for en kommende tilladelse. Efterfølgende præsenteres og debatteres punkterne i plenum. | |
Brian Rosenkilde, Bo Skovmark og Henriette Soja | |
18:45 | Pause |
19:00 | Middag |
21:00 | Aftenservering og socialisering |
8. oktober 2024 | |
07:30 | Opsamling på RBU fra i går |
Brian Rosenkilde | |
08:00 | Beregninger, olieudskiller, SF, bassin |
Brian Rosenkilde | |
09:00 | Kaffepause |
09:15 | Grundlæggende viden om recipienten |
- Afstrømninger og miljøtilstand - Størrelsesforhold mellem by og opland - Historik |
|
Nicolaj Thomassen | |
09:45 | Kapacitets og robusthedsanalyse ver. 1.0 og 2.0 |
- Udlederkrav i forhold til: oversvømmelse, afvanding og erosion - Traditionel kapacitets- og robusthedsanalyse: erosion og oversvømmelse - Udvidet kapacitets- og robusthedsanalyse: hyppighed og varighed af oversvømmelser |
|
Nicolaj Thomassen | |
10:30 | Vurdering af miljøfarlige stoffer, temperatur og påvirkning af vandbalance |
- Udlederkrav og ønsker i forhold til stoffer, temperatur og minimumsvandføring - Analyse af stofudledninger - Afløbstallets påvirkning af temperatur og minimumsvandføringer |
|
Nicolaj Thomassen | |
11:30 | Konstruerede vådområder som alternativ til traditionelle bassiner |
- Eksempler på alternativer til regnvandsbassiner | |
Nicolaj Thomassen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Gennemgang af Dybmoseafløbet |
Eksempel på fysisk gennemgang af et vandløb. Vurdering om der er overensstemmelse mellem robusthedsanalyse og de faktuelle forhold i recipienten. | |
Brian Rosenkilde | |
13:20 | Bassinberegninger |
En gennemgang af spildevandskomiteens regneark og andre beregningsmetoder Designparametrenes konsekvens for volumen/økonomi/recipient |
|
Brian Rosenkilde | |
13:45 | Case, gruppearbejde |
Med udgangspunkt i forskellige bassinparametre (Afløbstal/overløbsfrekvens/permanent volumen m.m.), lokaliteter og recipienter beregnes der forskellige bassiner. I grupper diskuterer kursisterne de forskellige forhold og laver en "sagsbehandling" på bassinberegninger. Efterfølgende diskuteres de forskellige vurderinger i plenum. |
|
Brian Rosenkilde | |
15:15 | Afrundning og evaluering |
Annette Vesterager og Brian Rosenkilde | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Chefrådgiver Brian Rosenkilde, WSP Danmark A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Spildevandsoperatør Christian Holm, Silkeborg Forsyning • Chefrådgiver Brian Rosenkilde, WSP Danmark A/S • Jordbrugsteknolog Iben Serup Hjøllund, Silkeborg Kommune • Civilingeniør Bo Skovmark, Miljøstyrelsen • Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab • Projektleder/Biolog Nicolaj Thomassen, WSP Danmark A/S
8. oktober 2024 | |
09:00 | Morgenbuffet |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
- Forventninger til kurset - Hvad er driftslederne optaget af lige nu? |
|
Annette Vesterager, Pia Lisbeth Nielsen og Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
10:15 | Pause |
10:30 | Udvikling og tendenser i juraen på spildevandsområdet |
- Hvad er der sket i de sidste år indenfor spildevandsjuraen? - Regelændringer og udmeldinger fra Miljøstyrelsen og ny praksis fra domstolene |
|
Pia Lisbeth Nielsen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Vejen til en klimaneutral vandsektor |
- Lattergas og metan | |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
14:15 | Pause |
14:30 | Kapacitetsudvidelse uden pladsproblemer - MABR |
- Membrane Aerated Biofilm Reactor | |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
15:30 | Kaffe og kage |
16:00 | Gæsteprincippet - har din forsyning ledninger på privat grund ejet af andre end forsyningen? |
- Hvordan sikrer man sig mod omkostninger til omlægning af ledninger på privat grund? - Sammenfatning af den nyeste praksis i relation til ledninger på privat grund - Erfaringer fra tvister om ledninger - Hvilken status har ledninger, der bliver omlagt? |
|
Pia Lisbeth Nielsen | |
17:30 | Cirkulær økonomi og slamhåndtering |
Med PFAS og mikroforureninger er genanvendelsen af slammets ressourcer udfordret Hvilke muligheder har vi for at overvinde det? |
|
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
19:00 | Middag |
20:30 | Øl/vand og uformel netværksdannelse i Dråben |
9. oktober 2024 | |
08:30 | Hvad sker der når forsyningen modtager særligt forurenet spildevand? |
- Hvad siger reglerne om særbidrag? - Hvornår skal Forsyninger opkræve særbidrag? - Hvordan opgør man særbidrag? - og hvordan skal "regningen" se ud? - Kan man opkræve særbidrag for tilledning af PFAS? |
|
Pia Lisbeth Nielsen | |
09:30 | Pause |
09:45 | Machine learning - hvad f.... er det egentligt for noget? |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard og Laura Debel Hansen | |
11:00 | "Grønne" udbud |
- Er der pligt for forsyningerne til at købe grønt ind og hvad er reelt "grønt"? | |
Pia Lisbeth Nielsen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Det 4 rensetrin og de miljøfremmede stoffer |
- Kortlægning, kildeopsporing og rensning | |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
14:45 | Overløb |
- Status, rammer og vejen til fremtiden | |
Pia Lisbeth Nielsen og Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
15:30 | Opsamling og evaluering |
- Kagebord | |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard, Pia Lisbeth Nielsen og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Advokat Pia Lisbeth Nielsen, Aumento, Advokatfirma • Procesingeniør Mikkel Stokholm-Bjerregaard, Krüger A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Industrial PhD Student Laura Debel Hansen, Krüger A/S • Advokat Pia Lisbeth Nielsen, Aumento, Advokatfirma • Procesingeniør Mikkel Stokholm-Bjerregaard, Krüger A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
22. oktober 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:15 | Velkomst og præsentation af program og deltagere |
Annette Vesterager og Jasper Fournaise Eriksen | |
09:30 | Arbejdsmiljølovens opbygning og de vigtigste bekendtgørelser |
- Vejledningsmaterialer, der understøtter arbejdsmiljøloven - Arbejdsmiljøarbejdets organisering |
|
Jasper Fournaise Eriksen | |
10:30 | Pause |
10:45 | Arbejdstilsynets regler (AT) |
- Hvad ser Arbejdstilsynet efter, når de er på tilsyn? - Arbejdsmiljøloven og Kloakbekendtgørelsen |
|
Tommy Kjær | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Projektering og etablering af nye arbejdspladser |
- Inddragelse, CE mærkning, overlevering | |
Keld Hansen | |
15:15 | Kaffepause |
16:00 | Det gode psykiske arbejdsmiljø |
Trivsel, sundhed og stress... | |
Thomas Staal | |
19:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand |
23. oktober 2024 | |
08:00 | Risikovurdering - et effektivt værktøj til sikring af et sikkert og sundt arbejdsmiljø |
- Metode til risikovurdering - Personlig risikovurdering i forbindelse med arbejdet - Risikovurdering af andre områder |
|
Jasper Fournaise Eriksen | |
09:30 | Pause |
09:45 | Sikkerhed ved arbejde med spildevand |
- Sygdomssmitte ved arbejde med spildevand - Svovlbrinteproblemer - Ergonomisk arbejdsmiljø |
|
Jasper Fournaise Eriksen | |
10:45 | Pause |
11:00 | Praktisk risici af bassiner og pumper |
- Gennemgang af APV arbejde med bassiner og pumpestationer - Alene arbejde, vagtordninger og vejen som arbejdsplads |
|
Karen Klarskov Møller | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Forsat - Praktisk risici af bassiner og pumper |
Karen Klarskov Møller | |
14:30 | Demonstration af relevant sikkerhedsudstyr |
Morten Rasmussen | |
15:30 | kaffe og evaluering |
Jasper Fournaise Eriksen og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Chefkonsulent Jasper Fournaise Eriksen, Arbejdsmiljøcentret human house • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Chefkonsulent Jasper Fournaise Eriksen, Arbejdsmiljøcentret human house • Projektleder Keld Hansen, Arwos A/S • Civilingeniør Tommy Kjær, Arbejdstilsynet • Kemiker Karen Klarskov Møller, CRECEA A/S • Morten Rasmussen, ICM A/S • Erhvervspsykolog Thomas Staal, Psykologisk Erhvervsudvikling
29. oktober 2024 | |
08:30 | Ankomst og let morgenmad |
09:00 | Velkomst og præsentation af program |
Annette Vesterager og Henriette Soja | |
09:20 | Klima og vejregulering |
Emnerne er bl.a. - Vejlovens formål vejens udstyr og formål - Ledninger i vejen, herunder gæsteprincippet - Regulering af regnvand på veje - Samarbejde mellem kommune og spildevandsforsyning |
|
Henriette Soja | |
10:45 | Pause |
11:00 | Tilslutnings- og udledningstilladelser |
- Deklarationer, lokalplaner, spildevandsplaner, afløbskoefficient og befæstningsgrad - Regulering af regnbetingede udledninger - Klima og vandløb og andre recipienter - Spildevandsteknisk anlæg - Servicemål - Snitflader til natur - Samarbejde mellem kommune og spildevandsselskab |
|
Henriette Soja | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Tilslutnings- og udledningstilladelser - fortsat |
14:15 | Pause |
14:30 | Kystbeskyttelse |
Emnerne er bl.a. - Generelt om kystbeskyttelsesloven - system og myndigheder - Kommunale fællesprojekter - kystbeskyttelse - Procedure for kystbeskyttelsesprojekt - Bidragsfordeling - Kystbeskyttelseslag og vedtægter for lag - Inspiration for konkrete projekter |
|
Henriette Soja | |
15:50 | Evaluering og kaffe/kage |
Henriette Soja og Annette Vesterager | |
16:15 | Tak for i dag |
Kursusledelse
• Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Partner, advokat Henriette Soja, Horten Advokatpartnerselskab
11. november 2024 | |
09:30 | Velkomst og præsentationsrunde |
Annette Vesterager og Malene Stentoft | |
10:00 | Indflyvning til kurset - en fælles forståelsesramme |
- Overblok over planer, som kan have indflydelse på den fysiske planlægning - Vi kigger i klimatilpasningsplaner og kommuneplaner - Oversvømmelseskort - Integration i kommuneplanen - Hvor lang går oversvømmelseskortene? - Hvordan linkes til de andre planer? |
|
Malene Stentoft | |
10:45 | Pause |
11:00 | Redskaber til planlægning af vandet |
- Vi kigger i spildevandsplanen, individuelle retningslinjer (kommunens krav til rammer ifm. valg af vandhåndteringsstrategi) tillæg til spildevandsplanen - Introduktion til, hvad vandhåndteringsplaner og disponeringsplaner er og kan - Tidlig indtænkning af planen |
|
Sofie Amalie Olesen og Simon Smetana Christensen | |
11:30 | Disponeringsplan - eksempel på en plan |
- Gennemgang af en vanddisponeringsplan. Hvad skal kommunen tage stilling til? - Hvor mange arbejder målrettet på denne måde? - Regnvandhåndteringsplaner. Hvilke krav har kommunen stillet til developer, og hvad skal developer levere? - Introduktion til begrebet og eksempel på en plan |
|
Simon Smetana Christensen og Sofie Amalie Olesen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Eksempel på baglæns planlægning. |
- Intro til walk´n talk | |
Malene Stentoft | |
13:40 | Opgave - walkn´n talk |
- Hvad gør I, når der kommer en developer med en udstyningsplan? | |
Sofie Amalie Olesen | |
14:45 | Opsamling på snakken i grupperne |
15:15 | Kaffe og kage |
15:45 | X kommune og dialog |
- Hvilken værdi kan tidlig vanddisponering give kommunen? | |
16:45 | Pause |
17:00 | Bud på hvordan vi sikrer vandhåndteringen gennem kommunal planlægning |
- Hvilke værktøjer er der tilrådighed? Og hvor skal vi være særligt opmærksomme? - Hvordan får vi en større synlighed i planlægningen omkring vandproblematikker? |
|
Malene Stentoft | |
18:00 | Pause med mulighed for networking eller tjek ind |
18:30 | Middag |
21:00 | Aftenservering og erfaringsudveksling |
09:00 | Ankomst og morgenmad |
12. november 2024 | |
08:00 | Opsamling på dag 1 |
Malene Stentoft | |
08:15 | Den lovgivningsmæssige ramme (inkl. 2 pauser) |
Jens Flensborg | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Eksempel på samarbejde mellem kommune og developer |
- Udarbejdelse af regnvandhåndteringsplan | |
14:00 | Kaffe og kage |
14:30 | X kommune |
- Hele vandets kredsløb | |
15:45 | Opsamling og evaluering |
Malene Stentoft og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Planlægger Malene Stentoft, WSP • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Project manager Simon Smetana Christensen, WSP Danmark A/S • Advokat (H) Jens Flensborg, Codex Advokater • Rådgiver Sofie Amalie Olesen, WSP • Planlægger Malene Stentoft, WSP
13. november 2024 | |
09:00 | Ankomst, kaffe og rundstykker |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager og Jan Gilling Timmermann | |
10:00 | Afløbssystemer og sundhed |
- Teknisk hygiejne og drift | |
Jan Gilling Timmermann | |
10:30 | Planlægning og udførelse af driftsopgaver |
- Ledninger, brønde og bygværker - hvad skal driftes? - Planlægning og ansvar for drift af afløbssystemerne - Reparationer af brønde og ledninger, som driften selv kan udføre |
|
Michael Sønder Jensen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Drift, kunder og service |
- Samarbejde mellem drift og administration - Registrering af driftsopgaver og kontakt med kunder |
|
Michael Sønder Jensen | |
14:00 | Ledninger og brønde |
- Ledninger og brønde - materialer og dimensioner - Reparationer på ledninger og brønde, metoder og fittings - Adgangsforhold og belægninger på driftsveje og vendepladser |
|
Keld Hansen | |
15:00 | Kaffe og kage |
15:30 | Anlæg og tilsyn |
- Samarbejde mellem projekt og drift - hvordan får vi anlæg, der er til at drifte? - Anlægsmetoder og tilsyn for at få de bedste anlæg med mindst drift - TV-inspektion og trykprøvning, acceptkriterier - Sådan laver vi pumpestationer ved Arwos |
|
Keld Hansen | |
17:00 | Walk and talk |
18:00 | Middag |
19:30 | Øl/vand |
14. november 2024 | |
08:00 | Opfølgning på dag 1 |
Jan Gilling Timmermann | |
08:15 | Separering, bassiner og bygværker |
- Separering og fejltilslutninger - Bassiner på regn- og fællessystemer og drift - Bygværker, indretning og drift |
|
Jacob Cornelius Hansen | |
10:00 | Akut beredskab |
- Hvor skal du reagere og hvem skal du involvere - Skadebegrænsende foranstaltninger - Beredskabsplan |
|
Jens Drivsholm | |
11:30 | Frokost |
12:30 | Drift og vedligehold af afløbssystemer |
- Mindre pumpestationer og drift af trykledninger - Rotter og bekæmpelse |
|
Jan Gilling Timmermann | |
13:30 | Gruppearbejde og opsamling på kurset |
Jan Gilling Timmermann | |
14:30 | Evaluering af kurset |
- Kaffe og kage | |
Jan Gilling Timmermann og Annette Vesterager | |
15:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Seniorprojektleder Jan Gilling Timmermann, Vandmiljø Randers • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Jens Drivsholm, Favrskov Forsyning A/S • Jacob Cornelius Hansen, Vandmiljø Randers • Projektleder Keld Hansen, Arwos A/S • Driftschef Michael Sønder Jensen, Vandmiljø Randers • Seniorprojektleder Jan Gilling Timmermann, Vandmiljø Randers
19. november 2024 | |
10:00 | Ankomst og kaffe |
10:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Anna-Marie Bøgh og Annette Vesterager | |
11:00 | Indledning, hvorfor prøvetagning og måling ? |
Flowmåling- og prøvetagningsprincipper | |
Anna-Marie Bøgh | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Akkreditering hvorfor og hvordan |
Jesper Koldsø | |
14:30 | Kaffe/kage og besøg i AQUA |
15:30 | Prøveudtagning ved virksomheder |
Jesper Koldsø | |
16:45 | Pause |
17:00 | Flowmåling |
Majbritt Hye | |
18:00 | Middag |
20:00 | Erfaringsudveksling |
21:00 | Øl/vand og kollegialt samvær |
20. november 2024 | |
08:15 | Demonstration af sikkerhedsudstyr |
Per Iversen | |
09:00 | Sikkerhed og hygiejne og herunder opbevaring og transport af spildevandsprøver |
Anna-Marie Bøgh | |
10:30 | Kaffepause |
10:45 | Svovlbrinte og bekæmpelse af svovlbrinte |
Anna-Marie Bøgh | |
12:00 | Frokost |
12:45 | Pumpestation ved Ferskvandscentret |
Jan Kristensen | |
13:30 | Ekskursion til pumpestation |
Anna-Marie Bøgh | |
15:00 | Kaffe og kage pause |
15:30 | Lovgivningsmæssig og administrativ baggrund |
Bo Skovmark | |
17:00 | Kloakbekendtgørelsen |
Tommy Kjær | |
19:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand og kollegialt samvær |
21. november 2024 | |
08:30 | Opsamling |
Anna-Marie Bøgh | |
09:00 | Dataopsamling og databehandling |
Jesper Koldsø | |
10:15 | Kaffe |
10:30 | Tids- og flowproportional prøvetagning |
Jesper Koldsø | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Grupperabejde og diskussion om sikkerhed og hygiejne |
Anna-Marie Bøgh | |
14:30 | Afsluttende diskussion, kaffe og kursusevaluering |
Anna-Marie Bøgh og Annette Vesterager | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Produktchef Anna-Marie Bøgh, Kemira Water Danmark A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Produktchef Anna-Marie Bøgh, Kemira Water Danmark A/S • Salgsingeniør Majbritt Hye, Xylem Water Solutions Denmark ApS. • Key Account Manager Per Iversen, ICM A/S • Civilingeniør Tommy Kjær, Arbejdstilsynet • Afdelingsleder Jesper Koldsø, SGS - Analytics Denmark A/S • Håndværker Jan Kristensen, Silkeborg Spildevand A/S • Civilingeniør Bo Skovmark, Miljøstyrelsen
28. november 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Thomas Borch Hansen og Annette Vesterager | |
10:00 | Formelle krav og typiske administrative |
og juridiske problemstillinger | |
Peter Nymann | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Spildevandsplanen og udvalgte juridiske spørgsmål |
- Nyeste ændringer idet retlige grundlag for spildevandsplanen - Spildevandsplanen og spildevandsselskabets forsyningspligt - Besvarelse af deltagernes juridiske spørgsmål om spildevandsplanen |
|
Peter Nymann | |
14:00 | Pause |
14:15 | Fortsat - Spildevandsplanen og udvalgte juridiske spørgsmål |
Peter Nymann | |
15:30 | Kaffe/kage pause |
16:00 | Den gode spildevandsplan og dens anvendelse, belyst med eksempler |
- Spildevandsplanens historie - Klare definitioner og proaktive tekster - Strategi for udarbejdelse - Vigtige overvejelser og beslutninger - Rollefordeling - Krav til PULS og plandata |
|
Thomas Borch Hansen | |
17:00 | Gruppeopgave. Cases og problemstillinger |
Thomas Borch Hansen | |
18:30 | Middag |
21:00 | Øl/vand |
29. november 2024 | |
08:00 | Strategisk spildevandsplan - Klimatilpasning og strategiplaner |
- Klimatilpasning i spildevandsplanen (hvad er klimatilpasning?, klimatilpasning kontra serviceniveau, ansvar, opmærksomhedspunkter og beskrivelse i planen) - Strategiplaner i spildevandsplanen (renseanlægsstrategiplaner, hvorfor strategiplaner?, ansvar, opmærksomhedspunkter og beskrivelse i planen) - Samspil og proces (workshops, tværfaglighed, samarbejde mellem forsyning og kommune plus interesserentinddragelse/orientering) |
|
Thomas Borch Hansen | |
10:00 | Pause |
10:15 | Den gode spildevandsplan i Aarhus |
- Strategi i forhold til andre planer - Vandplaner - Udledninger (regnvand, overløb) - Samarbejde med spildevandsforsyningen |
|
Nikolaj Kruse Christensen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Den digitale spildevandsplan |
- Databaser og GIS-modeller - Krav og metoder ved optegning af oplande/udløb - FAS, ledningsregistreringer, BBR, grundkort og øvrige datagrundlag - Levering af data til PULS 2.0 og Plandata.dk - Værktøjer på markedet |
|
Thomas Borch Hansen | |
14:00 | Gruppearbejde, cases og problemstillinger |
- Fortsat arbejde og fælles opsamling | |
Thomas Borch Hansen | |
15:30 | Kursusevaluering og kaffe |
Thomas Borch Hansen og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Projektleder Thomas Borch Hansen, Skanderborg Forsyning A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Geolog Nikolaj Kruse Christensen, Aarhus Kommune • Projektleder Thomas Borch Hansen, Skanderborg Forsyning A/S • Advokat Peter Nymann, Advokatfirmaet Energi & Miljø
4. december 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbuffet |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Søren Stenderup Jensen og Annette Vesterager | |
10:00 | Lovfæstede regler gældende på afløbsområdet mv. |
- Roller i spildevandshåndteringen - Spildevandsplanen |
|
Søren Stenderup Jensen | |
10:15 | Spildevandsforsyningens ansvar |
- Generelt om erstatningsreglerne - Ansvar for dimensionering af afløbssystemer - Ansvar for drift og vedligeholdesesmæssig stand - Ansvar for unddragelse af af iværksættelse af de fornødne foranstaltninger mod ekstremregn |
|
Søren Stenderup Jensen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Spildevandsforsyningens ansvar |
- Ansvar for grundvandsstigning ved ny kloak - Ansvar for skader på nabohuse som følge af kloakeringsarbejder - Sammenfatning om erstatning |
|
Søren Stenderup Jensen | |
14:30 | Kommunens ansvar som plan- og byggemyndighed |
Søren Stenderup Jensen | |
15:00 | Kaffe og kage pause |
15:30 | Tilslutnings- og afledningsbidrag |
- Hvornår kan der opkræves tilslutningsbidrag? - Dispensation til betaling af nedsat tilslutningsbidrag - Inddrivelse af ikke-betalt tilslutningsbidrag - Manglende betaling af tilslutningsbidrag kontra spildevandsforsyningsselskabets forsyningspligt - Betalingsvedtægt og vejbidrag |
|
Søren Stenderup Jensen | |
17:30 | Pause |
18:00 | Middag |
19:30 | Øl/vand og uformel netværksdannelse i Dråben |
5. december 2024 | |
08:00 | Samarbejde mellem forsyning og kommune |
- Praktiske eksempler og læring | |
Gunver Møller Madsen og OLE QUORNING | |
09:15 | Forhold og snitflader mellem kommune og spildevandsselskab |
- Spildevandsplanlægning - Påbud og afdragsordning - Klimatilpasning - Udledningstilladelseer |
|
Peter Nymann | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Hvem ejer hvad? Afgrænsning af ejerskabet til ledninger og dermed vedligeholdelsespligt |
- Fastlæggelse af ejerskabet af ledninger mellem kommune og forsyning og sikring af rettigheder - Ledningsomlægning og gæsteprincippet – hvem skal betale? |
|
Asger Janfelt | |
15:30 | Opsamling og evaluering |
kaffe/te og kage | |
Asger Janfelt og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• |Advokat • Advokat Asger Janfelt, Advokatfirmaet Energi & Miljø • Stenderup Jensen|Søren|SIRIUS advokater Søren Stenderup Jensen • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• |Advokat • Advokat Asger Janfelt, Advokatfirmaet Energi & Miljø • Civilingeniør Gunver Møller Madsen, Norddjurs Kommune • Advokat Peter Nymann, Advokatfirmaet Energi & Miljø • Afdelingschef OLE QUORNING, AquaDjurs A/S • Stenderup Jensen|Søren|SIRIUS advokater Søren Stenderup Jensen
9. december 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:30 | Velkomst og præsentation af program og deltagere |
Annette Vesterager og Peter Tychsen | |
10:00 | Introduktion til forskellige procesteknologier |
Peter Tychsen | |
11:00 | Mikrobiologi |
- Muligheder for optimering | |
Aviaja Hansen | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Procesteknologier, del 1: Moving Bed Biofilm |
- MBBR og IFAS | |
Aviaja Hansen | |
14:30 | Opsamling på biofilm processerne |
Peter Tychsen | |
15:30 | Kaffe og kage |
16:00 | Komplicerede procesmæssige udfordringer samt håndtering af uheldssituationer |
Søren Eriksen | |
17:30 | Procesteknologier, del 2. Bioaugnentation |
- MBR og kontaktstabilisering | |
Peter Tychsen | |
18:30 | Middag |
21:00 | Øl/vand og socialt samvær |
10. december 2024 | |
08:00 | Opsamling og spørgsmål |
Peter Tychsen | |
08:30 | Procesteknologier, del 3. Granulært slam |
- Aerob granulært slam, anammox | |
Rasmus Johansen | |
10:00 | Beluftning og biologiske processer |
Peter Tychsen | |
11:00 | Dynamiske modeller af renseanlæg |
Peter Tychsen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Nøgletal og beregningsformler |
Peter Tychsen | |
13:30 | Opgaveregning |
15:00 | Kaffe og kage i dråben |
15:30 | Slambehandling |
Peter Tychsen | |
16:30 | Pause |
16:45 | Reduktion af energiforbruget - hvor og hvordan? |
- Pumper, beluftning, omrøring, afvanding, styring m.m. | |
Flemming B Møller | |
18:00 | Energiproduktion på renseanlæg |
Peter Tychsen | |
19:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand og socialt samvær |
11. december 2024 | |
08:00 | Opsamling og spørgsmål |
Peter Tychsen | |
08:30 | Optimering ved avanceret onlinestyring |
Peter Andreasen | |
10:30 | Kort pause |
10:35 | Fosfor genvinding |
- Biogødning, struvit, slamaske, biochar | |
Anita Rye Ottosen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Forsyningernes økonomiske rammebetingelser |
Bertel Ifversen | |
14:30 | Eksempler på¨TOTEX beregninger |
Peter Tychsen | |
15:00 | Hvad byder fremtiden på? |
Peter Tychsen | |
15:30 | Kaffe, afslutning og evaluering |
Peter Tychsen og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Procesingeniør Peter Tychsen, LOBSTER • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Peter Andreasen, DHI - Institut for Vand og Miljø • Proceskonsulent Søren Eriksen, VandCenter Syd • Procesingeniør Aviaja Hansen, Krüger A/S • Seniorkonsulent Bertel Ifversen, DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening • Procesingeniør Rasmus Johansen, EnviDan A/S • Projektleder Flemming B Møller, Aarhus Vand A/S • Kemiingeniør Anita Rye Ottosen, Rambøll A/S • Procesingeniør Peter Tychsen, LOBSTER
12. december 2024 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:30 | Velkomst og præsentation af program og deltagere |
Annette Vesterager og Orla Ulstrup Jensen | |
10:00 | Hvad er polymer? |
- kemi og opbygning Hvorfor polymer? - funktion og kolloid kemi Hvordan udnyttes polymeren optimalt? - opblanding og indblanding Arbejdsmiljø - farlighed - mærkning - beskyttelse - løft |
|
Orla Ulstrup Jensen | |
11:00 | Pause |
11:15 | Polymer applikationer |
- slamafvanding - tips til optimering |
|
Peter Nygaard | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Optimering af afvanding på centrifuger og skruepressere |
Orla Ulstrup Jensen og Peter Nygaard | |
14:30 | Pause |
14:45 | Hydraulisk overbelastning |
Jan Ravn | |
15:15 | Kaffepause |
15:45 | Polymer og driftsøkonomi |
Jan Ravn | |
16:15 | Afslutning og kursusevaluering |
Annette Vesterager og Orla Ulstrup Jensen | |
16:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Produktchef Orla Ulstrup Jensen, dankalk k/s • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Produktchef Orla Ulstrup Jensen, dankalk k/s • Peter Nygaard, Dansk Aquakemi A/S • Teamleder Jan Ravn, Herningvand A/S
28. januar 2025 | |
09:00 | Ankomst og morgenbrød |
09:15 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager og Aksel Kirkeby | |
09:30 | Opbygning af en pumpestation |
- pumpetyper | |
Aksel Kirkeby | |
10:15 | Pause |
10:30 | Systematisk vedligeholdelse og driftsrutiner |
Ivan Vølund | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Indretning og styring af en pumpestation |
Aksel Kirkeby | |
13:45 | Gruppearbejde omkring styring af pumpestationer |
Aksel Kirkeby | |
15:00 | Kaffepause og besøg i Ferskvandsakvariet AQUA |
16:00 | Pumpeteori, dimensionering af pumper. |
Beregning og måling af pumpeydelser | |
Aksel Kirkeby | |
18:00 | Middag |
21:00 | Øl/vand |
29. januar 2025 | |
08:30 | Kloakbekendtgørelsen i praksis |
Tommy Kjær | |
10:00 | Ekskursion til Ikast-Brande Spildevand A/S |
Medbring arbejdstøj til ekskursionen | |
Aksel Kirkeby og Peter Møller Andersen | |
11:00 | Pumpens bestanddele. |
Vedligeholdelse, eftersyn, fejlfinding | |
Aksel Kirkeby | |
12:30 | Frokost |
13:30 | Praktiske øvelser i vedligehold og renovering |
Opdeling i hold Pumper fra Grundfos, Grønbech & Sønner, Xylem Flygt, RH Pumper, Sulzer pumper, Agrometer, Vogelsang |
|
15:00 | Kaffepause |
15:30 | Opsamling og spørgsmål |
16:00 | Afgang tilbage til Ferskvandscentret |
17:00 | Sikkerhed og hygiejne |
Jens Brandt | |
18:30 | Middag |
21:00 | Aftenservering |
30. januar 2025 | |
08:00 | Afhjælpning af svovlbrinteproblemer |
Aksel Kirkeby | |
09:00 | Besøg på en pumpestation og indretning af servicebil |
Jes Knudsen og Patrik Lohse | |
11:30 | Frokost |
12:30 | Gruppearbejde og diskussion omkring drifts- og vedligeholdelsesrutiner |
Aksel Kirkeby | |
13:30 | Kaffe og kursusevaluering |
Aksel Kirkeby og Annette Vesterager | |
14:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Speciallæge i Arbejdsmedicin Jens Brandt, CRECEA A/S • Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Civilingeniør Tommy Kjær, Arbejdstilsynet • Håndværker Jes Knudsen, Søholt Renseanlæg • Projektleder Patrik Lohse, Silkeborg Forsyning A/S • Driftsleder Peter Møller Andersen, Ikast-Brande Spildevand A/S • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
26. februar 2025 | |
09:30 | Ankomst og kaffe |
10:00 | Velkomst og gensidig præsentation |
Anna-Marie Bøgh og Annette Vesterager | |
10:30 | Analyse af spildevand - hvorfor og hvordan? |
Anna-Marie Bøgh | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Laboratoriearbejde og teori |
Forenklede analysemetoder -sammenligning og vurdering Interfererende stoffer i spildevand, teori og praktiske øvelser |
|
Betina Bjerregaard og Lise Lundehøj Hansen | |
18:30 | Middag |
20:00 | Erfaringsudveksling |
21:00 | Øl/vand og kollegialt samvær |
27. februar 2025 | |
08:00 | Opfølgning på dag 1 |
Betina Bjerregaard og Lise Lundehøj Hansen | |
09:00 | Pause |
09:15 | Kvalitetssikring og resultatvurdering |
Anette Hoff | |
10:15 | Praktisk anvendelse af analyser |
Anette Hoff | |
11:30 | Gennemgang af opgaver |
Anna-Marie Bøgh | |
12:00 | Frokost |
13:00 | PULS generelt |
14:00 | Pause |
14:15 | Hygiejne og sikkerhed |
Anna-Marie Bøgh | |
15:00 | Kaffe og besøg i ferskvandsakvariet AQUA |
16:00 | Mikroskopering |
Anna-Marie Bøgh | |
18:30 | Middag |
20:00 | Erfaringsudveksling |
21:00 | Øl/vand og kollegialt samvær |
28. februar 2025 | |
08:00 | Værdien af måledata i praksis - On-line målere |
- forskellige typer, anvendelse og vedligeholdelse | |
Tomas Trabjerg Sejersen | |
09:45 | Pause |
10:00 | Sundhedstjek af dit renseanlæg |
- at samle en mosaik af informationer | |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
10:30 | Case arbejde i grupper |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
11:15 | Gruppernes arbejde præsenteres |
Mikkel Stokholm-Bjerregaard | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Hæmning og utilsigtede hændelser |
Jens Jørgen Ploumann | |
13:30 | Introduktion til arbejdet med beredskaabsplaner |
Jens Jørgen Ploumann | |
13:45 | Case arbejde i grupper |
Jens Jørgen Ploumann | |
14:30 | Gruppernes arbejde præsenteres |
Jens Jørgen Ploumann | |
15:00 | Kaffe, opsamling og kursusevaluering |
Anna-Marie Bøgh og Annette Vesterager | |
15:30 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Produktchef Anna-Marie Bøgh, Kemira Water Danmark A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Spildevandsanalytiker Betina Bjerregaard, VandCenter Syd • Produktchef Anna-Marie Bøgh, Kemira Water Danmark A/S • Laborant Lise Lundehøj Hansen, VandCenter Syd • Anette Hoff, Svendborg Forsyningsservice A/S • Afdelingsleder Jens Jørgen Ploumann, Vesthimmerlands Vand A/S • Tomas Trabjerg Sejersen • Procesingeniør Mikkel Stokholm-Bjerregaard, Krüger A/S
Kursusledelse
• Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Salgsingeniør Kim P. Karlson, SulfiLogger • Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Vandløbsmedarbejder Tobias Brødsgaard Knudsen, Aabenraa Kommune • Driftsleder Flemming Kristensen, Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S • Eva Kühne, EWA Sensors • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
Kursusledelse
• Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Salgsingeniør Kim P. Karlson, SulfiLogger • Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Vandløbsmedarbejder Tobias Brødsgaard Knudsen, Aabenraa Kommune • Driftsleder Flemming Kristensen, Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S • Eva Kühne, EWA Sensors • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
Kursusledelse
• Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Salgsingeniør Kim P. Karlson, SulfiLogger • Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Vandløbsmedarbejder Tobias Brødsgaard Knudsen, Aabenraa Kommune • Driftsleder Flemming Kristensen, Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S • Eva Kühne, EWA Sensors • Spildevandschef Ivan Vølund, VandCenterSyd
25. marts 2025 | |
09:00 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager og Anita Rye Ottosen | |
09:30 | Klimastatus hos kursusdeltagerne |
- Kahoot øvelse - Del 1 | |
Anita Rye Ottosen | |
09:45 | Vandsektorens klimamålsætning og parismodel 2.0 |
Thomas Sørensen | |
10:45 | Pause |
11:00 | Scope 1 og 2 - Udarbejdelse af et klimaregnskab (DEL 1) |
- Emissionsfaktorer og datapræsentation | |
Maria Faragó | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Scope 1 og 2 - Udarbejdelse af et klimaregnskab (DEL 2) |
Maria Faragó | |
13:30 | Fællesøvelse |
- Kursusdeltagerne arbejder med eget klimaregnskab | |
Anita Rye Ottosen og Maria Faragó | |
15:00 | Kaffe og kagebord |
15:30 | Hvor og hvordan påvirker renseanlæggene klimaet? |
Peter Tychsen | |
16:30 | Scope 1 og 2 - Lattergas og metan |
- Udfordringer og perspektiver for renseanlæggene | |
Peter Tychsen | |
17:30 | Afrunding af dagen |
- Kahoot øvelse - DEL II og fælles diskussion | |
Anita Rye Ottosen | |
18:30 | Middag |
21:00 | Øl/vand og socialt samvær |
08:30 | Ankomst og morgenbrød |
26. marts 2025 | |
08:00 | Opsamling og spørgsmål |
Kahoot øvelse - DEL II | |
Anita Rye Ottosen | |
08:30 | Scope 1 og 2 - Målinger af metan og lattergas i afløbssystemer og renseanlæg |
Charlotte Scheutz | |
09:30 | Pause |
09:45 | Scope 1 og 2 - Initiativer til reduktion af lattergas og metan |
Jacob Kragh Andersen | |
10:45 | Scope 3 og undgåede emissioner |
- Fokus på slambehandling, ressourceudnyttelse, anlægsemissioner og 4. rensetrin | |
Jacob Kragh Andersen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Scope 3 - anlægsemissioner |
- Materialevalg - Emisioner forbundet med byggefasen, byggepladshåndtering, bygningsdrift etc. - Virkemiddelkatalog |
|
Emma Munk Thastum | |
14:00 | Klimaaftryk, fra vision til virkelighed |
- Klimastrategier i udbud og byggeanlægsfasen, inkl scope 3 anlægsemissioner (virkemiddelkatalog) - Case REWATER - Kommunenens visioner og mål |
|
Morten Rebsdorf | |
15:30 | Kaffe, afslutning og evaluering |
Anita Rye Ottosen og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Kemiingeniør Anita Rye Ottosen, Rambøll A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Jacob Kragh Andersen, EnviDan A/S • Maria Faragó, Rambøll A/S • Kemiingeniør Anita Rye Ottosen, Rambøll A/S • Senior projektleder Morten Rebsdorf, Aarhus Vand A/S • Professor Charlotte Scheutz, DTU - Danmarks Tekniske Universitet • Fagleder Thomas Sørensen, DANVA - Dansk Vand- og Spildevandsforening • Bæredygtighedsleder Emma Munk Thastum, Per Aarsleff A/S • Procesingeniør Peter Tychsen, LOBSTER • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
8. april 2025 | |
09:00 | Ankomst og morgenmad |
09:20 | Velkomst og gensidig præsentation |
Annette Vesterager og Carsten Maegaard | |
09:45 | Introduktion til lokalplankataloget |
- Hvad står der i PL §15? - Muligheder og begrænsninger |
|
Carsten Maegaard | |
10:30 | Kaffepause |
10:40 | Lokalplanlægning i praksis |
- Eksempler på hvad der kan lade sig gøre i en nyudstykning, i eksisterende, bevaringsværdigt byområde og i et sommerhusområde - Den fysiske planlægning - Det politiske system - Skrevne og uskrevne regler - Begrundelse ved restriktioner |
|
Carsten Maegaard | |
11:40 | Opstart på gruppearbejde om lokalplanlægning |
Samarbejde i på forhånd sammensatte grupper | |
Carsten Maegaard | |
12:30 | Frokost |
13:15 | Gruppearbejde - casesopgave i små grupper |
- Gruppearbejde suppleret med korte indlæg fra Carsten Maegaard om udstykning, vejbygning og klimatilpasning - Udarbejdelse af et lokalplanprojekt på baggrund af detaljeret kortmateriale - Arbejde med lokalplanteksten - Muligheder for borger- og politikerinddragelse? |
|
Carsten Maegaard | |
15:00 | Kaffepause - kagebord i Dråben |
15:30 | Fortsættelse og afrunding af gruppearbejde |
Carsten Maegaard | |
16:00 | Præsentation og evaluering af gruppernes projekter |
Carsten Maegaard | |
16:50 | Afrunding og evaluering af kurset |
Carsten Maegaard og Annette Vesterager | |
17:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Byplanarkitekt, arkitekt m.a.a. Carsten Maegaard, rådgivende arkitekt m.a.a. • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Byplanarkitekt, arkitekt m.a.a. Carsten Maegaard, rådgivende arkitekt m.a.a.
3. juni 2025 | |
09:00 | Ankomst og kaffe |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Aksel Kirkeby og Annette Vesterager | |
10:00 | Hvorfor skal vi have fokus på svovlbrinten? |
- Farligt for mennesker - Ødelægger vores anlæg - Genere omgivelserne |
|
Aksel Kirkeby | |
10:30 | Svovlbrintens opførsel i kloaksystemet |
- H2S dannelse i trykledninger - H2S’ skæbne i nedstrøms gravitationsledninger - Betonkorrosion - Luftbevægelse i gravitationsledninger (ventilation, eller hvordan slipper stanken ud af ledningerne) |
|
Bruno Kiilerich | |
12:30 | Frokost |
13:30 | 25 års erfaring med forebyggelse af svovlbrintedannelse |
- Første erfaringer i 90'erne - Svovlbrintegrupper - Måling og forebyggende tiltag |
|
Jesper Pedersen | |
14:30 | Praktisk måling af svovlbrinte, målere mv.. |
- Måling i brønde og i ledningssystemet (Valg af rigtig målested) - Eksempel på frigivelse af svovlbrinte i ledningssystemet - Præsentation og sammenligning af udvalgte svovlbrintemålere |
|
Jesper Pedersen | |
15:00 | Kaffepause |
15:30 | Tiltag i bekæmpelsen af svovlbrinten |
- Forebyggende med bl.a. opholdstider og kemikalietilsætning - Afhjælpning med bl.a. filter og udluftning |
|
Aksel Kirkeby | |
16:00 | Opgave vedr. svovlbrinte |
Aksel Kirkeby | |
16:30 | Evaluering af kurset |
Aksel Kirkeby og Annette Vesterager | |
16:45 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Senior Specialist, Wastewater Bruno Kiilerich, GRUNDFOS DK A/S • Senior Projektleder Aksel Kirkeby , Svendborg Motorværksted ApS • Civilingeniør Jesper Pedersen, Aalborg Forsyning
18. juni 2025 | |
09:30 | Velkomst og gensidig præsentation |
Camilla Rosenkrantz Schrold, Annette Vesterager og Christian Winde Pedersen | |
10:00 | Hvorfor tilsyn? |
- Tilladelser - Myndighedsforhold - Kontraktgrundlag |
|
Christian Winde Pedersen | |
10:30 | Grundlag for tilsynsopgaven |
Camilla Rosenkrantz Schrold | |
10:45 | Pause |
11:00 | Forberedelse af tilsyn |
Christian Winde Pedersen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Tilsynets pligter og ansvar samt plan for sikkerhed og sundhed |
Brian Larsen | |
15:00 | Kaffe/kage pause |
15:30 | Tilsyn i praksis |
- Planlægning og fokuspunkter - Gruppearbejde - udarbejdelse af rapport |
|
Christian Winde Pedersen | |
17:15 | Pause |
17:30 | Præsentation af tilsyn i marken |
Camilla Rosenkrantz Schrold | |
18:30 | Middag |
21:00 | Øl/vand og socialt samvær |
19. juni 2025 | |
08:00 | Tilsyn i marken - Husk personlige værnemidler |
- Krav til entreprenørens kvalitetssikring - Afleveringsforretningen, acceptkriterier og gråzoner. Hvad vil vi acceptere? - Byggeledelse og økonomistyring |
|
Kim Jakobsen og Troels Hosbjerg | |
09:00 | Morgenbuffet |
11:00 | Opsamling på tilsyn og ERFA i grupper |
- Diskussion af det praktisk tilsyn og egne erfaringer - Hvordan kommunikeres der til entreprenøren i marken ved fejl og mangler? |
|
Camilla Rosenkrantz Schrold og Christian Winde Pedersen | |
12:00 | Frokost |
13:00 | Opsamling på gruppearbejdet |
13:30 | Dokumentation på tilsyn (fokuspunkter) |
- Acceptkriterier - Tilsynsrapporter |
|
Camilla Rosenkrantz Schrold | |
14:15 | Pause |
14:30 | Fortsat, Dokumentation på tilsyn (fokuspunkter) |
15:00 | Teknisk gennemgang |
- Afleveringsforretning og mangelgennemgang | |
Camilla Rosenkrantz Schrold og Christian Winde Pedersen | |
15:30 | Evaluering og afslutning (incl kaffe og kage) |
Christian Winde Pedersen, Camilla Rosenkrantz Schrold og Annette Vesterager | |
16:00 | Kurset er slut |
Kursusledelse
• Civilingeniør Christian Winde Pedersen, UCON • Projektingeniør Camilla Rosenkrantz Schrold, EnviDan A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret
Undervisere
• Civilingeniør Troels Hosbjerg, Silkeborg Forsyning A/S • Kim Jakobsen, Ivan Jakobsen Entreprenørfirma A/S • Brian Larsen, Arbejdsmiljøcentret human house • Civilingeniør Christian Winde Pedersen, UCON • Projektingeniør Camilla Rosenkrantz Schrold, EnviDan A/S • Kursusudvikler Annette Vesterager, Ferskvandscentret